Wat?
Kinderen hebben vooral behoefte aan hulpmiddelen in het twee- en driedimensionale vlak. Er is een visuele ondersteuning nodig, iets tastbaars, iets wat een houvast biedt in een gesprek.
Handleiding:
- Autisme in het kort
- Communicatie en autisme
- Communicatie en taal
- Communicatietips
- De communicatiekoffer ter ondersteuning van de logopedie
- Communicatiehulpmiddelen
- Communicatiehulpbladen: stappenplannen, ondersteund met picto’s, gericht op de communicatie
|
|
Praatmeter.
Ik weet hoe luid ik mag praten. |
|
Gevoelenskaart.
Ik ben in staat mijn gevoel te verwoorden en door erover te praten kan ik beter betekenis geven aan mijn gevoel. |
|
Praatdomino.
Ik kan een gebeurtenis duidelijk verwoorden door alle belangrijke informatie te geven. Zo begrijpt mijn gesprekspartner goed wat ik beleefd heb. |
|
Praatkaart
Naar aanleiding van een conflictsituatie kan ik rustig evalueren, zodat ik in de toekomst, in een vergelijkbare situatie, in staat ben anders te reageren. |
|
Praatwekker.
Ik weet hoe lang ik mag praten |
|
Stil mondje.
Ik ben stil als een ander de beurt heeft. |
|
Om-de-beurt-praten-doosje.
Ik heb het doosje, dus het is mijn beurt om te praten. |
|